Sådan bringer BDO deres viden til din indbakke

Skattelovgivning, moms og revision er noget meget komplekst. For at sige det ligeud er det ofte ikke det mest spændende emne at læse om. Hvis man derfor skal skabe engagement og opbygge tillid indenfor dette erhverv, skal man markedsføre det rette indhold til de rette mennesker på det rette tidspunkt.

Det er ofte lettere sagt end gjort.

Simon Warnich arbejder som Senior Consultant for Communication & Social Media på hovedkontoret i Aarhus hos BDO, som er et af Danmarks største revisionsfirmaer. Det er hans opgave at sørge for, at BDO når sin målsætning om at være den førende nyhedskilde for kunder, potentielle kunder, journalister og andre, der er interesserede i at søge information om skattelovgivning, moms og lignende emner.

"Data er nøglen for os," slår Simon fast. "Vi er nødt til at vide, om vi taler med eksisterende kunder, potentielle kunder eller nogle helt andre. Vores største udfordring er at fusionere vores data og få et samlet overblik over de mennesker, vi taler med. Data er der, men vi er nødt til at få dem brudt ud af deres siloer."

Sæt dig i din målgruppes sted

Med 16.000+ abonnenter har BDO en mulighed for at nå ud til deres målgruppe på en nem og omkostningseffektiv måde. Men data i deres e-mail marketing værktøj var rodet – og det gjorde det svært at forstå, hvilket indhold som kommer ud og til hvem.

Så til at starte med ville Simon og hans team etablere en e-mail marketing kanal, som kørte ordentligt, hvilket er grunden til, at BDO i marts 2015 valgte APSIS Pro som deres løsning, til at strukturere deres data, så det hele kørte meget bedre.

"E-mail er en af de sidste mediekanaler, som man selv har ejerskab over. Organic reach er konstant faldende på Facebook og LinkedIn, så der er ikke længere garanti for, at følgere vil se dit indhold der. E-mail marketing er en god måde for os, at nå vores målgruppe på og se, hvordan de involverer sig med vores brand."

Da først de havde flyttet deres data fra det foregående værktøj til APSIS Pro og renset deres modtagerlister, begyndte Simon at planlægge BDO's digitale kommunikation ud fra en langt bedre forståelse af deres målgruppe. For eksempel vidste han nu, at abonnenterne af deres biugentlige nyhedsbrev inkluderede CFO'er fra mange af de største firmaer i Danmark, konkurrenter, medier og indflydelsesrige personer. (Interessant nok var en stor del af deres abonnenter faktisk fra SKAT).

Med APSIS Pro formåede Simon og BDO at indsnævre deres antal af nyhedsbreve, og de begyndte i stedet at arbejde med dynamiske filtre, så de kunne levere indhold, som var perfekt tilpasset hver enkelt af de forskellige abonnementsegmenter.

Hav en fast aftale med modtageren

BDO lavede en e-mailkommunikationsstrategi, som sørgede for, at deres blanding af kunder, potentielle kunder, lovgivere og indflydelsesrige abonnenter alle modtog det indhold, som passede bedst. I dag er en dedikeret intern ekspert ansvarlig for at skabe indhold og dele firmaets stemme udadtil, imens Simon og kommunikationsteamet hos BDO tager sig af strategi, planlægning og produktionen af deres nyheder i APSIS Pro.

"Rollen for vores eksperter og ledende medarbejdere er at opsummere ny lovgivning og derefter sætte den ind i en hverdagskontekst for vores målgruppe. At kommunikere dette ud via e-mail til folk, som aktivt har tilmeldt sig servicen, er den bedste måde at gøre det på,", siger Simon Warnich.

De sender deres biugentlige nyhedsbrev ud hver anden onsdag kl. 8 om morgenen. På den måde kan BDO være sikker på, at deres nyhedsbrev ligger øverst i folks indbakke, når de møder ind på arbejde og tjekker deres e-mails om morgenen. Ved at skabe forventninger og konstant opfylde dem, har BDO formået at fange deres målgruppe i realtid. Det er lidt, som om de på forhånd har booket møde hver anden onsdag morgen, med de tusindvis af mennesker i den centrale gruppe, de gerne vil nå ud til.

"Jeg er lidt nysgerrig efter at lave en split test for at se effekten af at sende nyhedsbrevet ud på en torsdag i stedet. Men eftersom vores målgruppe er en gruppe punktlige mennesker, ville jeg sikkert ende med at få en masser klager fra folk, der ikke fik deres nyhedsbrev i tide. Vi har en opening rate på 57 %, så hvorfor røre ved det?", siger Simon Warnich.

Hvordan ser fremtiden ud? Simon og BDO stræber efter at være foran deres konkurrenter ved fortsat at give deres modtagere det bedst mulige indhold og ved at arbejde endnu mere effektivt med kundedata. Hvem ved – måske får deres e-mails endnu højere opening rates til næste år...

 

Tre gode råd fra BDO om e-mailkommunikation:

Hav en fast aftale med din målgruppe

Find ud af, hvilken tid på dagen din målgruppe er mest tilbøjelig til at læse en e-mail fra dig, og send altid dine nyhedsbreve ud på det tidspunkt. Pas på: Du skal være punktlig, når først du har lagt dig fast på et bestemt tidspunkt! Tænk på det, som at du skaber en forventning, der skal opfyldes regelmæssigt.

Del din viden med din målgruppe i deres indbakke

Dit indhold skal altid relatere til dine abonnenters hverdag. Prøv at formidle komplekse problemstillinger, så det bliver til nyttig viden for din målgruppe.

Hold dine lister rene

Det bedste udgangspunkt for al kommunikation er, at du kender din målgruppe! Når dine abonnenters data er på plads, kan du begynde at segmentere din liste og øge relevans og impact.

Produkter: / Pro

Læs den som pdf?

© APSIS International AB. Alle rettigheder forbeholdes.