Sådan halverede DSA antallet af indgående telefonopkald og hævede åbningsraten på e-mail

By Amanda Gossell

2019-11-11

Med en strategi, der bygger på visionen om at være partner med deres medlemmer – og dermed bidrage med sikkerhed og økonomisk overskud i medlemmernes arbejdsliv, uanset hvilken position de befinder sig i – ønskede Din Sundhedsfaglige A-kasse at nå sine medlemmer på en nem måde. Og på grund af deres strategi, var nyhedsbreve den rigtige måde for dem at kommunikere med medlemmerne.

 For nylig tog vi en snak med Iben Malthe Roldsgaard, der er kommunikationskonsulent hos Din Sundhedsfaglige A-kasse i København. Dette er hendes historie om, hvordan de ved hjælp af APSIS, sammen med et par andre strategiske forbedringsinitiativer, halverede antallet af indgående telefonopkald, udviklede 18 flows for nyhedsbreve til studerende, og hvordan de løftede åbningsraten på deres emails ved kun at sende relevante oplysninger.

Iben Malthe Roldsgaard og Søren Riis – Country Manager hos APSIS i Danmark – ved FDIH E-handelskonference 2019 

At være en hjælpende hånd for dem, der hjælper andre

Din Sundhedsfaglige A-kasse er en arbejdsløshedskasse for fysioterapeuter, sygeplejersker, ergoterapeuter, jordemødre, bioanalytikere og radiografer. Deres vision og mål er at tilbyde forsikring af deres medlemmer gennem hele karrieren: uanset om de studerer, arbejder på fuld eller halv tid, er arbejdsløse, syge, eller er på barselsorlov.

De ønsker også at hjælpe deres medlemmer ved at være en partner i forskellige livssituationer, for eksempel ved skiftet fra at være studerende til at være færdiguddannet. Dette indebærer bl.a. at støtte deres medlemmer når de søger efter nyt arbejde, skriver jobansøgninger og når de kontakter arbejdsgivere.

Til daglig arbejder Iben Malthe Roldsgaard inden for marketing og kommunikation, herunder web og artikler, sociale medier, kampagner, projektledelse og nyhedsbreve – hvor sidstnævnte er et af hendes vigtigste fokusområder. 

En stor del af mit arbejde består i at arbejde med vores nyhedsbreve til forskellige målgrupper: studerende, arbejdsløse, medlemmer i arbejde, vores forskningssegment, ledelsessegmentet, efterlønssegmentet osv. Alt i alt sender vi mere end 200 målrettede nyhedsbreve hvert år.

Vi ønsker at skabe sikkerhed, så vores medlemmer får overskud til at hjælpe andre i deres dagligdag. 

Vigtigheden af at nå frem til den rette person – på det rigtige tidspunkt

Hvert år, omkring januar og juni, er der mange studiemedlemmer hos Din Sundhedsfaglige A-kasse, der består deres eksamen og dermed afslutter deres uddannelse. I denne periode skal de studerende gøre et par ting for at sørge for, at de kan få økonomisk støtte, hvis de ikke finder et arbejde umiddelbart efter endt uddannelse. Da der er regler om dette i den danske lovgivning, er det virkelig vigtigt, at de helt rigtige oplysninger når frem til den rette person.

I løbet af de seneste par år har Din Sundhedsfaglige A-kasse prøvet at nå deres medlemmer på mange forskellige måder, så de kan fortælle dem om de vigtige ting, medlemmerne skal gøre. Men det har været en svær opgave at løse manuelt. 

Hvert år har vi besøgt vores studerende på universiteterne, og vi har målrettet vores kommunikation på de sociale medier. Vi har også sendt direkte e-mails (ved hjælp af APSIS) før overstået eksamen.

Selv om vi gjorde alt dette, havde mange af de studerende stadig en masse spørgsmål, hvilket førte til en masse telefonopkald i januar og juni. Det var altså en proces, der krævede ekstraarbejde for vores organisation. Og hvis vi ikke formåede at nå ud til de studerende i tide, så kunne konsekvensen være, at de nyuddannede stod uden indkomst, hvis de ikke havde fået arbejde.

marketing automation

Iben Malthe Roldsgaard som en af talerne ved FDIH E-handelskonference 2019

Vi ønskede at automatisere mange af vores nyhedsbreve, og succesen overgår vores forventninger.

Effekten af automatisering

I marts 2019 anskaffede Den Sundhedsfaglige A-kasse sig APSIS’ marketing automation-løsning. Og i løbet af foråret udviklede de 18 nyhedsbrev flows til deres medlemmer, der var ved at færdiggøre deres uddannelser. Derefter sammensatte Den Sundhedsfaglige A-kasse flows for alle nyhedsbreve ud fra de studerendes endelige eksamensdatoer – alt sammen for at sikre, at de studerende fik de nødvendige oplysninger, ud fra hvornår oplysningerne var relevant for den enkelte studerende, så de kunne skride til handling.

Samtidig med at vi begyndte at bruge marketing automation hos APSIS, opdaterede vi oplysningerne på vores hjemmeside, hvor vi linkede til vores automatiserede nyhedsbreve. Vi er sikre på, at APSIS' marketing automation-løsning sammen med vores nye opdaterede hjemmeside, resulterede i en halvering af antallet af indgående telefonopkald.

Telefonstatistik før og efter marketing automation-løsning: juni 2018 vs. juni 2019:

  • 2018 5.756 opkald
  • 2019 2.420 opkald

Vi kan helt sikkert se en stor forskel mellem juni 2018 og juni 2019. Vi fik ikke nær så mange spørgsmål fra studerende, hvilket gjorde juni mindre stressende for os – hvilket frigjorde tid til at tage sig af andre projekter.

Automatiseringsløsningen har givet os mere tid til at arbejde med andre vigtige opgaver i vores team. 

Relevans er alfa og omega

For Iben, der er ansvarlig for Din Sundhedsfaglige A-kasses nyhedsbreve, har marketing automation-løsningen frigjort tid. Løsningen har også givet meget højere åbningsrate på deres nyhedsbrev, da de oplysninger, der sendes ud, er mere relevante.

Nu behøver jeg ikke at sende vores nyhedsbrev ud manuelt, og automatiseringsløsningen sørger for, at de studerende får de oplysninger, de har brug for, på det rigtige tidspunkt. Før var jeg også nødt til at sende et enkelt nyhedsbrev til en stor målgruppe, selvom de ikke afsluttede deres uddannelser på samme tidspunkt, hvilket betød, at vi sendte irrelevante oplysninger til nogle studerende. 

Med de funktioner, som marketing automation hos APSIS har, kan vi nu sende e-mails til specifikke målgrupper, hvilket gør det muligt for os at levere relevante oplysninger til de helt rigtige mennesker. Det faktum, at vi kan give vores medlemmer relevante, personlige og interessante oplysninger, er forhåbentlig en medvirkende faktor til, at vores studerende bliver ved med at være medlemmer hos Din Sundhedsfaglige A-kasse.

Ved at være relevant og hjælpsom over for vores medlemmer kan vi således sørge for deres sikkerhed og en indtægt efter endt uddannelse – hvilket er helt i tråd med vores vision.

 

marketing automation

Lyserøde bunker: KPI’er

Grønne bunker: Åbningsraten for e-mail efter brug af APSIS' marketing automation-løsning

Det er nemt at arbejde med, og supporten er venlig og hjælpsom! 

Vi er utroligt glade for marketing automation-løsningen, fordi den er nem at administrere og giver os mulighed for let at opbygge flows. Generelt er APSIS meget intuitivt og gnidningsfrit at arbejde med. Faktisk har samarbejdet været meget positivt, og alle, jeg har talt med hos APSIS, har været meget hjælpsomme og ansvarsbevidste. Supportteamet sørger altid for at ringe tilbage, hvis de ikke kan løse et problem med det samme, og de arbejder meget hurtigt.

Tusind tak, Iben!

Vil du opnå de samme resultater som Din Sundhedsfaglige A-kasse? Kontakt os i dag!